Syd

     

Vi har inte varit vid internet pa lange, utan snarare i vildmarken.
Sedan sist har vi akt en alldeles massa mil, vi har sett mycket av sydon
och ar nu tillbaka pa Nordon igen.
Nere i syd fanns det mycket fint att upptacka. Vi kikade pa snokladda berg,
glaciarer och stora skogar.
En hel del regn forfoljde oss, och en hel del bocker har blivit lasta.
 
     
Vi bestamde oss for att aka till Milford Sound som beskrevs som en otroligt vacker
plats. Detta var sant.
Stora berg som hojde sig ovan vattenytan men tyvarr ocksa tusen busslaster med
turister som skyfflade in sig i rundturs-batarna. Vi bestamde oss darfor ganska
direkt for att inte aka nagon bat utan tog oss istallet en rejal fika och vandrade sedan
runt i landskapet.


Mt Cook
, som ar Nya Zealans hogsta berg tog vi oss ocksa en tur till.
Dar vrakte regnet ner i tva dagar och vi nojde oss med en tretimmarsvandring.

Ackack. Nu tanker ni "Stackars barn!" Men det ar inte ett DUGG synd om oss.
Ty det har varit massa vackert vader ocksa! Naturen runt Queenstown var helt magisk
och den Nya Zealandska fageln Kea har vi fatt se pa nara hall.


Nu till nagot otroligt otackt!
Igar kvall da vi agnade oss at varan tandborstning horde vi ett grymtande ljud fran den morka
busken intill. I nagra sekunder stod vi helt tysta och stela tills Lina viskade:
"Det kanske finns vildsvin i Nya Zealand, ska vi springa in!?"
Per gav ifran sig ett pipande late och sedan sprang vi som galningar mot Verner.
Och OJ vad man springer da det kanns som att King Kongs kusin ar en i hasorna!
Lina skot upp skjutdorren och hann in med halva kroppen innan dorren gled igen, det
andra benet slog hon darfor med all sin kraft in i dorren. Per kom till undsattning och
med andan i halsen stangde vi om oss och kande oss trygga i bilen.
Val inne i sakerhet borjade en nagot lustig konversation.

L: Vi gar inte ut igen va?
P: Nej, aldrig! .. Men du behovde val kissa?
L: Jo, men jag tankte att vi gor det i diskhon.
P: Va?! Kommer aldrig pa fraga att vi kissar i diskhon!!!!
L: Men vad gor man inte da det star vildsvin for dorren?!
Hur som helst sa fick Per sin vilja igenom, vi flyttade bilen till ett annat stalle och kissade
ute i det fria (med helljuset tant!)
I efterhand ar vi inte sa sakra pa att det var ett vildsvin, mojligtvis kunde det ju ha varit en
Possum?!
Possum ar ett Nya Zealandskt djur som man ofta ser overkort pa vagen. Befolkningen hatar
possums for att de ar sa glupska och forstor traden. Djuret ar i storlek med en katt, och ser
lite ut som en korsning mellan bjorn o ratta.   



     vi ser mest ut som apor.


Kommentarer
Postat av: Karin

Hej!
Å vad roligt att läsa på bloggen igen. Man längtar verkligen efter era inlägg. Korten, breven och mailen är också förstås roliga. Vi är många som inte fattar hur Du Lina kan skriva så in i Norden små bokstäver, som ändå är hur lättlästa som helst. Texten kanske blir lite mer skakig framöver ifall brummandet i skogen fortsätter. Sköt om Er och tillvara på tiden som återstår på denna resa. Kramar hemifrån!

2008-03-07 @ 10:55:26
Postat av: Eva Jernberg

Förstår om ni blev rädda för det där ljudet, vi blev själv utsatta för det i San Diego och då var det en possum som försökte gräva sig in i lägenheten. De är inte så trevliga de där djuren!
Härliga bilder som vanligt. Här det äntligen fredagskväll och man myser i soffan framför TV:n tills man hör någon snarka bredvid! Typisk fredagskväll som alla säkert känner igen. I morgon åker Thess och Hans till Edsbyn för handbollsmatcher. Själv tänkte jag var "duktig" och plantera om lite blommor. Vi var till Grövelsjön över sportlovet och nog fanns det snö allt. Har aldrig sett så mycket någongång faktiskt. Fick mail från Krys i Dallas i går och där hade det också snöat!!! Världen är konstig nu förtiden. Det brukar vara varmt i Dallas den här tiden på året så de blev lite chockade där över.
Ha det gott och var rädd om er.
Kramar från Jernbergs.

2008-03-07 @ 18:33:16
Postat av: Jenny

Hejsan! Tack för det fiina kortet, blev jätte glad :D ni verkar ha det toppen bra, är så kul o se! Roligt att ni hittade på cafeet :) Ska skicka dig ett mail. Ha det toppen bra o ta hand om er o njuut! Kram kram!

2008-03-09 @ 15:56:08
Postat av: Ida & Stefan

Hej hej mina vänner!
Per, jag måste säga att du blir mer och mer lik din bror;)
Och tack så jättemycket för de fina kortet! det va fantastiskt kul att få det i brevlådan:)
Ni verkar ha de helt otroligt bra där ni åker i er verner, jag blir såå avundsjuk.
När bär det av mot Asien igen då tro? Jag längtar efter er så jag tycker ni kan komma hem snart:(
Ta hand om varandra precis som ni gjort hela vägen hittills! Massa kramar!! /Stefan hälsar så mycket/

2008-03-10 @ 16:17:18
Postat av: Anders

Hejsan! Snart kommer vi och hälsar på er! Jag och mamma har bokat flyg nu och kommer till Bangkok den 18:e mars. Det är ju jättesnart. Ska bli så kul. Då måste vi dyka och dricka buckets och plugga matte och ekologi. Kommer bli så roligt (i alla fall det första). Jippie!

2008-03-11 @ 00:29:20
Postat av: Faster och Jan

Hej Lina och Per!
Hur ska ni kunna anpassa er till livet i Sverige/Dalarna, det är inte utan att vi undrar på det ibland.
Här sitter jag nu som konvalescent fr.o.m. idag med en opererad fot i högläge i minst 14 dgr. Det kommer att bli tufft för både mig och min omgivning. Vi har också djur som överraskar oss. Imorse innan vi åkte till sjukhuset var jag ju tvungen att pyssla om min tomatplantor och döm om min förvåning när de står där som små pinnar utan blad. 6 veckor av pyssel och omvårdnad till spillo. Jag tror också att det var typ Possum som varit i farten. Vi ska nu ordna speciell vaktpost i boden - Salsa - katten.
Hon är en mycket bra jägare.
Här på Torö händer saker minsann. Till slut fick byggnadslov för utbyggnad av sovrummet med hela 6,5 kvm! Det är stort - beslutet alltså.
Nu väntar vi på fönstren så att vi kan riva den gamla väggen och fortsätta bygget med innejobb som golv och tak.
Det ska bli jätteskönt när det är klart.
Tur för Jan att han kan ägna sig åt det här projektet, när jag sitter här och studerar min vickande fot.
Förresten vill ni studera vildsvin behöver ni inte åka till NZ - vi har en liten koloni på 8 individer här hos oss. Det har fått mig att välja kvällspromenadrunda med Malte med stor omsorg, kan jag säga.
Jag har ingen lust att träffa på dessa bitchar. Vi blev jätteglada över det vackra kortet och den finstilta novellen. Imponerad.
Jag har förevigat blommorna till Faster Märta. Pappa Bo har fått dem via SMS. För att du Lina ska känna dig trygg, så gott det går, med arrangemanget, så har "vår" blomsterhandlare även sin utbildning från flosristutbildningen i Norrköping. Mera nyheter Conny och Matilda (danspartner)gick till kvartsfinal i bugg i lördags i Västerås. De började tävla på nyåret. Anna med övriga dansklubben var påhejare! Fortsätt nu att njuta av livet och varandras sällskap. En egentligen helt onödig uppmaning! Kram från Faster och Jan

2008-03-11 @ 16:50:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0